Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Rusinski kulturno-nacionalni identitet u Ukrajini

Komentari (65) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 subota, 28 februar 2009 19:21
dragomir ninkovic
Jako poucan tekst, koji govori o Rusinima, njihovom poreklu i polozaju od nastanka do danas!!!
Pored navedenoga teksta, koji je u osnovi dobar, ali kratak, u odnosu sta se jos moze govoriti o polozaju rusina, iskreno preporucujem svim citaocima ovg sajta, i sire, da obrate paznju i na ostale tekstove, a narocito knjige Dr. Petrovica, koji na objektivan nacin opisuje polozaj i uticaj postsovjetskih prostora!!!
Posebno preporucujem knjige:
1. RUSIJA NA POCETKU XXI VEKA u kojoj je opisana kriza, nacin na koji je prevazidjena, kao i mogucnost Rusije u buducnosti da postane cvrst oslonac i investitor u svetu...
2. najnovija knjiga GEOPOLITIKA POSTSOVJETSKOG PROSTORA u kojoj je zaokruzena geopoliticka analiza savremenog postsovjetskog prostora!
3. DEMOGRAFSKA OBELEZJA SAVREMENE RUSIJE, i mnoge druge, veoma kvalitetne i strucne, knjige na temu Rusije od Dr Petrovica!!!
Preporuke:
0
0
2 nedelja, 01 mart 2009 15:46
Nikola
Gospodin Petrovic iznosi podatke koji stoje a vezani su za isotriski momenat.Tu nije istupio iz realnog konteksta.Ipak politicki stvari ne stoje bas tako.
Ja sam etnicki Rusin iz Vojvodine i smatram da smo mi subentitet ukrajinskog nacionalnog korupusa.
Preko 90% Rusina smatra da je to tako.Sa Ukrajincima nas vezuje jezik,katoicka vera,borba za nezavisnost Ukrajine.
Razlika ima,nas jezik je delom primio mnoge madjarske,nemacke i slovacke reci.Imena i prezimena su nam madjarizovana i slovakozovana.
Mi smo ziveli u Austro-ugarskoj a ostali Ukrajinci u Poljskoj ili raznim fazama Ruske,Ukrajinske ili Sovjetske drzave.
Politcki,Rusini danas glsaju za proevropske opcije.Na proslim izborima u Zakarpatju je pobedila Nasa Ukrajina Viktora Juscenka a na drugom mestu je Julia Timosenko.
Proruska Partija Regiona dobija glasove samo tamo gde zive naseljeni Rusi.
U Ruskinskim mestima PR dobija svega po koji glas.
Danas u ovoj oblasti jaca i Ukrajinska nacionalisticka partija Sloboda koja je za hitan ulazak u NATO pakt.
Bas u Mukacevu gde Rusini cine 80% stanovnistva Juscenko ima 50% glasova.
Ima medju Rusinima onih koji su protiv Ukrajini ali njih je izuzetno malo.Mozda 0,5% ukupnom korpusa.
Inace,cesto sam u Ukrajini.Cesto sam i u Zakarpatju.Znam kako ljudi razmisljaju i te stavove ovde i iznosim.
Preporuke:
0
0
3 ponedeljak, 02 mart 2009 01:15
Slobodan Janković
Zaista dragocen doprinos etnografiji i političkoj geografiji istočne Evrope.
Bilo bi zanimljivo videti autorov odgovor na komentar Rusina koji je predstavio drugačiju viziju političkih stavova rusinskog naroda u Zapadnoj Ukrajini.
Preporuke:
0
0
4 ponedeljak, 02 mart 2009 01:59
milan
@nikola, kao prvo ukrajinska religija nije katolicka...toliko bar moras da kazes. drugo ime rusini ne dolazi od ukrajinaca vec od rusa...trece, kada izgubi juscenko (ima citavih 3% podrske!!!), i kada PR da identitet rusinima kao i mi , hocete li biti i onda ukrajinci...u srbiji se ponosno izjasnjavate kao rusini ( pazi u srbiji, demonizovanoj drzavi), a kada padne americki zet u kijevu, ukrajina ( i ukrajinci, koji su ustvari previ rusi, tlaceni od zapadnjackih dobrocinitelja i izvini ali je istina samih agresivnih katolika!), dakle ukrajina ce se vratiti sebi, a onih 5% posto pokatolicenih i unijacenih ce na zapad na dodatno ponizavanje, ili ce se opametiti. nadam se kao i drugi sloveni. imperija pada( jer nijedna nije vecna!) a rusini nisu i nikad nece biti ukrajinci , kao sto sokci i bunjevci nisu hrvati iako ih tako vode. vrlo ti je "obojen" komentar, ali znam da ces ga promeniti a uostalom ako i odes u ukrajinu sacekace te rusini kao priznat narod ...a ti vidi sta ces sa gasom, juscenkom i provizijama od transporta....
Preporuke:
0
0
5 ponedeljak, 02 mart 2009 10:10
neobizantinac
Ne bih da gnjavim, ali ako neko može ukratko da mi objasni par stvari koje mi tu nisu nikako jasne (bez ikakve ironije):
Ukrajinci su izvorno bili Kijevska Rus, pa su kasnije nazvani malorusi. Da li to znači da su Malorusi = Rusini ili ima razlike i koje? I dali uopšte više postoji kategorija Malorus ili je izbrisana znamo već kakvom politikom. Još bi me zanimalo dali postoji još neki narod koji ima u svom nazivu imenicu "Rusi" (osim Belorusa naravno).
I još za kraj jedno pitanje: zanima me da li u ikakvoj vezi sa Rusijom i Rusima stoje i toponimi Prusija, Borusija i slično koji sada pripadaju neslovenskim plemenima.
Hvala
Preporuke:
0
0
6 ponedeljak, 02 mart 2009 10:47
brm
Nikola ako su Rusini "vrsta" Ukrajinaca kao što objašnjavate onda bi bilo pošteno da ukinete manjinski Savet u Vojvodini i priključite se ukrajinskom..da se ne "dupliraju" emisije na RTV npr.i garantovane fotelje na raznim nivoima vlasti
Preporuke:
0
0
7 ponedeljak, 02 mart 2009 14:07
RADOJKA TMUŠIĆ STEPANOV
Ime RUSIN je starije od imena UKRAJINAC. Ukrajina je kao naše KRAJINA- GRANICA; NA KRAJU DRŽAVE
Tako u ruskom jeziku predlog uz Ukrajina sa značenjem "u Krajini" glasi "na
Ukraine" (a ne V UKRAINE). danas nova ukrajinska jezička vlast silom menja taj predlog i postavlja predlog "V", jer predlog NA ukazuje na to da je Ukrajina krajina Rusije (MALORUSIJA). Sve to jako podseća na Crnu Goru i ukazuje na kuhinju u kojoj se kuva ova vruća kaša...ko će se opeći dok je bude kusao, pokazaće njegovo veličanstvo-vreme!!!"Vrijeme je majstorsko rešeto"
Preporuke:
0
0
8 ponedeljak, 02 mart 2009 15:05
Nikola
Milane,jedna od religija kod ukrajinaca je katolicka.Na zapadu zemlje su Ukrajinci 88% grkokatolici a u okolini Lvova su i rimokatolici.U centralnom delu i istocnom su pravoslavne vere.Ima i protestanata,muslimana,baptista,sdventista....
Govorio sam o Ukrajincima sa kojima Rusini zive.Znaci sa zapada zemlje.
PR nema nikakvu podrsku u Zakarpatju.
Evo rezultata u mestu Ramachaja u kojem zivi moj ujak
Blok Juscenka 2249glasova,Blok Timoshenko 1997,Sloboda Ukraine 309,Partija Regiona 89,Kpu 29...
U tom mestu zivi 90% Rusina.
Tako je svuda.Tesko da PR moze da predstavlja Rusine!
I nemoj deliti Ukrajince na pravoslavce i katolike.To niko ne radi.
Preporuke:
0
0
9 ponedeljak, 02 mart 2009 17:53
ANA
Nikola nisi rekao iz koje godine su rezultati i koji su rezultati glasanja kojim je izglasana autonomija Podkarpatja u odnosu na Ukrajinu. Ovde nije rec o Partiji regiona.
Sto se tice vere i tu si dao pausalne podatke, ili bolje receno podatke koje plasira aktuelna vlast Jushchenka, koji su skrojeni po meri naruchilaca. To je barem vec svima jasno.
Preporuke:
0
0
10 ponedeljak, 02 mart 2009 19:38
Nikola
Podaci o veri su savom transparentni i mogu se jako lako pronaci na bilo kom sajtu Ukrajinske drzave.Ne znam zasto stalno napadate Viktora Juscenka.On je veliki vernik,pravoslavac iz Sumske oblasti sa severistoka zemlje.On nije grkokatolik,tamo ih ima manje od 1%.Julia Timoshenko je vernik baptisticke hriscanske crkve.Vas veliki heroj Viktor Janukovic iz Partije Regiona je deklarisani ateista.
Da jos jednom ponovim podatke o religijskoj pripadnosti:
Pravoslavna 70%(Ukrajinska apostolska pravoslavna crkva 40%,Ukrajinska pravoslavna crkva/Patriarhat Kiev 30%,Ukrajinska pravoslavna crkva/Patriarhat Moskva 30%)
Katolicka crkva 15% (Ukrainska grkokatolicka crkva istocnog reda 87%,Rimokatolicka crkva 12%,Beloruska brestlitovska grkokatolicka crkva 1%)
Islam 2%
Protestanti,evangelici,baptisti... 3%
Ateisti 10%
Preporuke:
0
0
11 ponedeljak, 02 mart 2009 22:24
ANA
Nikola ti opet o Janukovicu, tj. o Partiji regiona. Ovde nije rec o njima nego o tome da su se Rusini u Podkarpatju oglasili na referendumu o neyavisnosti Ukrajine tako sto su glasali ya neyavisnost Ukrajine, ali i za neyavisnost Podkarpatja od Ukrajine. Radi se o tome da Juscenkova drzava ne priznaje Rusine kao narod nego onako kako rece neko , dok te iste Rusine priznaje sav ostali svete nacije.
o pravoslavlju Juscenka ne treba mnogo govoriti!/, a doneo je odluku da se ove godine KAO DRZAVNI PRAZNIK proslavi 100 godina rodjenja Stepana Bandere, krvnika iy drugog svetskog rata, ya koga je Ante Pavelic bezazlena devojcica.
ovi procenti su uyeti sa sajta koje je kreirala njegova internet vojska.
Preporuke:
0
0
12 ponedeljak, 02 mart 2009 22:42
NASTJA
Ako Partija regiona ne može predstavljati Rusine, kako da ih predstavlja Juščenko? - Tako što ih ne priznaje kao narod??????
Preporuke:
0
0
13 ponedeljak, 02 mart 2009 22:59
Nikola
30.6.1941. godine u Lavovu su Ukrajinci usmjereni od OUN sazvali RADU (ukrajinski RADA - PARLAMENT) i proglasili obnovu ukrajinske nezavisne države. Tada su Nijemci odmah pokazali svoje pravo lice. Proglašenje je izvršeno bez konsultacija sa Njemcima te je Gestapo pohapsio sve glavne Ukrajinske vođe. Neki su strijeljani odmah a neki i to najvažniji otpremljeni u koncentracione logore. Uhapšen je i Stepan Bandera. Od njega se trazilo da se sazove nova Rada i opozove proglašenje nezavisnosti. Bandera nije pristajao na to. Otpremljen je u koncentracioni logor Saksenhauzen. Uhapšena su i dva njegova brata i likvidirana u Aušvicu. Po Ukrajini su počela masovna hapšenja ukrajinskih nacionalista. U probleme su čak došli i Ukrajinci u NDH. Oni su pripadali drugoj OUN kojom je komandovao pukovnik Andrija Meljnik i u saglasnosti sa Pavelićem formirali UKRAJINSKU LEGIJU za Istočni front. Iz Berlina je Zagreb primio depešu o zabrani upućivanja ukrajinskih nacionalista na Istočni front. Ta Legija nikada nije upućena u Ukrajinu. Uhapšeni su i neki važni Ukrajinci u Zagrebu te ih je Gestapo otpremio u koncentracioni logor...

Otkuda ti uopste ideja da je Bandera bio zlikovac?Covek se borio protiv Poljaka,Rusa i Nemaca za pravo Ukrajine na drzavu.Sovjeti i Poljaci su ga proglasili zlocincem jer nije bio komunista.
Inace i Bandera je Rusin,tek da znades.
Preporuke:
0
0
14 utorak, 03 mart 2009 01:27
Dragan Petrović
Tekst koji sam objavio sadrži niz činjenica o samom rusinskom narodu, istoriji, njegovom položaju u sadašnjoj ukrajinskoj državi, kao i o njihovoj poziciji u okruženju. Iako se o nekim podacima uvek može diskutovati, jasno je da Rusini imaju veliki problem sa elementarnim ispoljavanjem svog identiteta u samoj Zakarpatskoj oblasti gde žive stolećima kao većinsko stanovništvo, i da takve nedemokratske oblike kršenja ljudskih prava ne doživljavaju ni u jednoj od država u regionu, a posebno ne u Srbiji, odnosno Vojvodini gde su dobili najveća prava i nacionalne privilegije i to kao manjinski narod. Interesantno je da kršenje ljudskih i kolektivnih - manjinskih prava u Ukrajini nije samo "privilegija", Rusina, već i Rusa i ruskojezičkog dela stanovništva koje čini tek nešto manje od polovine celokupnog stanovništva zemlje, a većinsko je u jugoistočnoj polovini Ukrajine. Podeljenost Ukrajine "na jugoistočnu nešto veću, prorusku polovinu" i ostatak zemlje, konstatovao je i Sejmjuel Hantington u svom čuvenom delu "Sukob civilizacija" u kojem tvrdi da je Ukrajina nepovratno podeljena zemlja. Sa druge strane u takvoj napetosti, "Ukrajinske klackalice" ličnost Viktora Juščenka pokušava da u bezkompromisnoj političkoj borbi nametne drugoj polovini zemlje, nešto što ona ne može da prihvati a to je ulazak u NATO, što podržava ispod jedne četvrtine biračkog tela Ukrajine a stranka Juščenka je daleko slabija od najjače stranke u zemlji "proruske" Partije regiona, i čak znatno slabija od umerene stranke premijerke Julije Timošenko. Kako preko Juščenka Amerikanci uspostavljaju pritisak na stabilnost zemlje, on se nalazi pri kraju političke karijere pošto njegova stranka samostalno jedva prelazi cenzus, a za mesto predsednika će se takmičiti Timošenkova i predstavnik proruske polovine zemlje. Ne znam zašto Nikola ulazi u nepotrebno skretanje teme, kada se ovde govori o tome da Rusini traže svoja osnovna prava i autonomiju što im represivni Juščenko odbija. Ukrajin ima oko 95 % pravoslavnih od kojih 10 % unijata
Preporuke:
0
0
15 utorak, 03 mart 2009 01:39
NASTJA
Nikola, sve što navodiš je tako pojednostavljeno i u kroki potezima, zvuči čak uverljivo. Da se ne bismo ubeđivali šaljem čitaocima ovog cenjenog sajta delove iz arhiva sa suđenja banderovcima. šteta što ne mogu da se pošalju slike u komentaru, jer su ti 'junaci'imali specijalni pik na decu.Sledeću noć su došli kod predsednika seljsovjeta i prikucali ga gvozdenim ekserima raširenih ruku i nogu za vrata od kuće. Zatim su prešli na porodicu: njegovog oca, majku, ženu i trogodišnju kćer su raskomadali sekirama, a odsečenom rukom devojčice, umočenom u krv na zidu kuće ispisali psovku.
Zatim su došli do učiteljevih vrata, obesili ga o dovratnik, a njegovu ženu i petoro dece isekli na komade.
Banderovci su došli u selo noću i upali u kuću u kojoj je živela učiteljica. Njenu majku su vukli za kosu po ulici,pa je ubili pred devojčinim očima. Zatim su prešli na devojku. Prvo siu joj odsekli grudi, zatim su doneli sekiru i odsekli joj pete. Kada su se nagledali njenih muka, rešili su da je zakolju.
Ima još..... NA ŽALOST
Preporuke:
0
0
16 utorak, 03 mart 2009 01:48
NASTJA
Evo još:U martu su 1943. godine banderovci spalili četiri poljska mesta. Pre toga su u Galikovki zaklali 18 Poljaka; a u selu Pindiki streljali 150 poljskih seljaka, a decu su hvtali za noge i razbijali im glave o drveće i takmičili se, ko će efektnije da razbije dečju lobanju.
U mestu Čertorisk ukrajinski popovi(nepravoslavni) su lično ubili 17 ljudi, a u susednim selima banderovci su pobili oko 700 poljaka
''Upali su nam u kuću banderovci. Ocu su svezali ruke i noge iskopali su mu oči i izboli ga bajonetima. To isto su uradili sa mamom i sestrom Oljom''.- svedoči Vera Seljeznova, koja je ostala živa jer su borci za nezavisnu Ukrajinu mislili da su je prvim udarcem u lobanju ubili. Bog je hteo da ostane živa i svedoči o krvniku - Stepanu Banderi
TREBA LI JOŠ???
Preporuke:
0
0
17 utorak, 03 mart 2009 02:43
milan
@nikola, sto se tice religija sad si bas uprskao....naime pojam katolik se odnosi na sve grane hriscanstva s´tim da se odomacio za rimokatolike jedine koji imaju svog predstavnika u vidu parlamentarno( !?) izabranog pape. grko katolici su paravoslavci, grci , rumuni i ne znam za gruzijce i jermene, a unijati su vise rimokatoloci nego pravoslavci. stoga u ukrajini ima devedeset(!!) posto nerimokatoliko tj.pravoslavaca, ostali su pokatoliceni od strane poljaka i bezanja od sssr-a. problem rusina nece resiti katolici ni americki zet, moze da bude resen samo kad dodje neki blesavi (kao nas sistem) na vlast! inace ako mene pitas ja bih rusinima kao i kurdima ( 50 miliona!!) da pravo na drzavu. da vidim da li biste onda bili ukrajinci americkog zeta i koliko bi vas voleli i oni i njihovi mentori. ne prenosi stavove korumpirane ukrajinske vlade i predsadnistva kojem su izbrojani dani. vama rusinima zelim sve najbolje!
Preporuke:
0
0
18 utorak, 03 mart 2009 16:05
Nikola
E,bas mi je drago da se nesto promenilo u onima koji su godinama negirali pravo Crnogoraca,Bosnjaka i Makedonaca da budu narod.Napredujete,nema sta!
Preporuke:
0
0
19 utorak, 03 mart 2009 21:03
Nikola
I jos jednom vas pitam sto me stalno vezujete sa Juscenkom.Ja nisam za njega.Na narednim izborima cu glasati za Arseniya Yatsenyuka koji je vec presao 10% glasova.Sjajan politicar i veliki Evropljanin.
U njegov savez su usli i braca Viktor i Volodimir Klicko.Definitivno glasam za njih.I naravno polse izbora koalicija proevropskih snaga,verovatno Timosenko,Juscenko,Yatsenyuk.
Preporuke:
0
0
20 utorak, 03 mart 2009 22:54
Nikola
Milane,tvoje znanje iz hriscanstva je samo jos jedan dokaz da iz skola treba izmestiti veronauku i uvesti predmet Upoznavanje religija ili sl.
Neverovatno je da ne znas sta su pravoslavci a sta rimokatolici a sta grkokatolici.
Kazes da smo mi grkokatolici pravoslavci.Pominjes Rumune,Grke,cak i Jermene koji imaju svoju apostolsku aremensku ckrvu i posebna su grana hriscanstva.
Citaj malo,procitao bi sta su grkokatolici,saznao da su to katolici istocnog obreda i da priznaju Papu kao vrhovnog poglavara.Na svetu ima vise od 40 raznih grkokatolcikih crkava.One su nacionalne a ne kao rimokatolici univerzalne.Imas ukrajinske grkokatolike,pa madjarske,pa rumunske,pa sirijske,pa libanske,pa gruzijske.Kod nas na Balkanu su poznate tri crkve:Makedonska gk. crkva,Albanska i Hrvatska u Zumberku.
U celom svetu zivi oko 25 miliona grkokatolika.Najvise u USA,pa u Ukrajini,pa u Rumuniji,Libanu,Siriji...
Preporuke:
0
0
21 utorak, 03 mart 2009 23:45
M. Hornjak
Postojanje manjina je faktičko a ne pravno i političko pitanje. Političko postaje tamo gde im se odbija priznanje nacionalnog identiteta i prava koja s tim idu. To se dešava u Ukrajini gde su Rusini, kao odgovor na odbijanje da dobiju ono što im pripada prema Povelji OUN i medjunarodnim konvencijama o manjinskim i ljudskim pravima proglasili sopstven vladu i autonomiju na svojoj istorijskoj teritoriji Podkarpatskoj Rusiji, koja je protivno njhovoj volji 1945. priključena Sojetskom avezu u statusu administrativne Zakarpatske oblasti, a oni dekretom proglašeni ukrajincima. Današnja politika ukrajinskih vlasti prema Rusinima zasnovana je na odlukama kominterne i KPU iz 20-godina prošlog veka. Od ove politike su odustale sve zemlje bivšeg sovjetsklog lagera osim Ukrajine. Ne samo to, današnje ukrajinske vlasti ovu politiku sprovode i u svim susednim zemljama u kojima žive Rusini, najagresivnije prema ovdašnjim koji su najdalje otišli u očuvanju i razvijanju istorijskog nasledja zahvaljujući tome što su ovde priznati kao nac. manjina slovenskog porekla od 1918/19. Računa se s tim da ako mi ovdašnji priznamo da smo "jedno isto" šta će oni tamo izloženi i danas proganjanju osim da se pomire sa sudbinom. I rešeno tzv. rusinsko pitanje u Ukrajini, nema prepreka za prijem Ukrajine u EU, NATO, itd. Agresivnost koju ovde u tome ispoljavaju direktno i posredstvom Saveza Rusina Ukrajinaca je takva da se stiče utisak da im je to ovde najvažnije. U rusinskim institucijama i javnom životu nalazimo deklarisane ili prikrivene kadrove mahom školovane u Ukrajini koji manje ili više glasno deluju sa pozicija ukrajinske politike. Stanje je takvo da ja i mi koji mislimo drukčije ne možemo ovo objaviti u Ruskom slovu, niti imamo pristup TV i radiju na rusinskom. Nedavnoje ovde sa najvišeg mesta rečeno da uvreda nac. manjina predstavlja uvredu srpskog naroda. Važi li to i kad su u pitanju Rusini?
Preporuke:
0
0
22 sreda, 04 mart 2009 02:19
Mikola, Rusnak od ruskej maceri
Konacno jedan tekst koji na realan i istinit nacin opisuje i prikazuje Rusine i odnos drzave prema njima koju bi "saka jada" htela da proglasi za maticnu svih Rusina. Ovakav tekst ne moze se naci, a kamoli procitati ni u jedinim rusinskim novina na ovim prostorima, "Ruskom slovu". A Nikola-subUkrajinac je malo "pobrkao loncice", i po starom obicaju tzv. "rusinskih" pro-ukrajinaca zaobilazi istinu. A ona glasi da vise od 97 % Rusina i ovde i u svetu ne zeli da ima bilo sta sa Ukrajinom, a kamoli da je priznaje za maticnu drzavu! Neka Nikola pogleda i druge sajtove (americke, madjarske, nemacke, poljske, ceske, slovacke, itd.), a ne samo oficijelne ukrajinske. Veoma ce se neprijatno iznenaditi, posto ocigledno zivi jos u vreme SSSR i Staljina. Vidi se da ne zna ili ne zeli da zna da je i Rusija priznala Rusine za poseban, samosvojan narod. Bolje receno: sve drzave, osim Ukrajine. Njegovo pravo je da se izjasnjava kako zeli, pa i to da je Ukrajinac. Samo bi ipak posteno sa njegove strane bilo da malo vise kaze, a najbolje bi bilo istinu, bez obzira koliko je ona neprijatna i bolna njegovim istomisljenicima i o "Planu za resenje rusinskog problema" u Ukrajini i svim drzavama gde Rusini zive. Tamo sve lepo pise, a narocito kako eliminisati Rusine i njihove istaknute predstavnike i predvodnike, intelektualce, napredno svestenstvo, knjizevnike ...
Preporuke:
0
0
23 sreda, 04 mart 2009 18:23
Rale
Odličan i zanimljiv tekst Dragana Petrovića. Nacionalne manjine u Srbiji, posebno Vojvodini imaju sva zagarantovana prava, i de facto i de jure što se uvek može nadograđivati, ali ne bi trebalo više od onoga što su inače evropski standardi, i naravno u skladu sa važećim Ustavom iz 2006. godine. Sa druge strane Ukrajina, naročito u ovom periodu od Narandžaste revolucije kada je za predsednika došao Viktor Juščenko, krši prava i Rusa, Rusina i ostalih. Ni u Baltičkim republikama se ne poštuju osnovna prava značajnog dela ruskojezičkog stanovništva. Crnogorska vlast, koja pokušava da negira svoje celokupno crnogorsko nacionalno (srpsko) biće i istoriju, pored toga samo onima koji se i danas izjašnjavaju kao Srbi u Crnoj Gori, zabranjuje dvojno državljanstvo, što je inače već dozvoljeno i Hrvatima, Muslimanima i Albancima u Crnoj Gori. Izgleda da postoji selektivnost u standardima i primeni standarda nacionalnih manjina i stanovništva u istočnoj Evropi jer se to negde ostvaruje veoma selektivno i neravnopravno.
Preporuke:
0
0
24 sreda, 04 mart 2009 22:10
M. Hornjak
Javljam se ponovo, ovoga puta povodom komentara gosp. Nikole. Nije mi namera da polemišem, niti da dokazujem opšte poznate činjenice do kojih čovek, ako se upušta u javnu raspravu - dolazi sam. Želim samo iz poštovanja prema autoru ovog izvanrednog priloga, gospodinu D. Petroviću i dobronamernim komentatorima da ukažem da su stavovi i način izlaganja, čak i nivo pismenosti karakteristični za malu ali borbenu grupu njegovih istomišljenika zbog kojih su, evo da ponovim za mene i za one koji se razlikujemo od njih zatvorena sva SMI na rusinskom. Kaže gosp. Nikola da je "enički rusin..ali smatra da smo mi subetnos ukrajinskog nacionalnog korpusa". Na stranu odakle je uzeo ovaj termin, bilo bi korisno da se upoznao sa reagovanjem OEBS /www.humanrights.coe.int/Minorities...FrameworkConvention/Advisory Committee/Opinion/Ukraine/htm/ u izveštaju o sprovodjenju Okvirne Konvencije o ljudskim pravima /trebalo je naravno da pročita i ovu Konvenciju, kao i moj prilog koji je izlazio u nastavcima u Ruskom slovu pa naprećac prekinuto sa instaliranjem garniture "rusina ukrajinske nacionalne opcije"/ u kojem je rečeno da "Savetodavni komitet konstatuje da Ukrajina nije utvrdila listu nacionalnih manjina...U odnosu na rusine...koristi se termin "etnografske /subetnmičke/ gtupe" koji nije definisan ni u jednom dokumentu koji se odnosi na nacionalne manjine, a ne daje se informacija o njihovom položaju, niti da li su pripadnici ove zajednice obuhvaćeni sistemom zaštite koja proizlazi iz Okvirne konvencije". O ovome ima i drugih relevantnih zvaničnih,čak obavezujućih zaključaka. Ali,ovo je dovoljno za ovu priliku, uz dodatak da prosto rečeno to znači da su rusini ostali na nivou - neandertalaca. Dalje u prvom komentaru je gomila nesuvislih rečenica: ne vezuje nas sa ukrajincima jezik, za sporazumevanje nam je potreban pevodilac, ne vezuje nas katolička vera, jer...
Preporuke:
0
0
25 sreda, 04 mart 2009 23:02
M. Hornjak
Ne povezuje nas katolička vera, jer i nas rusina i ukrajinaca ima pripadnika rimokatoličke, grkokatoličke, pravoslavne, evangelistgičke i nekih drugih hriščanskih kao i sve više, bar u ukrajini sekti. Ali, nas rusine grkokatolike i pravoslavne povezuje zajednička pripadnost hriščanskoj-istočno-vizantijskoj - veri sa obredom na narodnom, crkvenoslovenskom-ruskom jeziku. Ne povezuje nas jezik - pa mi se sa ukrajincima možemo sporazumevati samo uz pomoć prevodioca, dok recimo ukrajincima da bi se sporazumeli sa rusima prevodilac nije potreban. Ne znam samo gde smo se mi rusini, ovdašnji ili ondšanji borili zajedno za nezavisnost Ukrajine!? Tamošnji su pozdravili i podržali osamostaljivanje Ukrajine od Sovjetskog Saveza 1991., ali su istovremeno za sebe tražili uspostavljanje, bolje reći - obnavljanje autonomnog statusa njihove pradomovine Podkarpatske Rusije. Bilo im je to obećano bar u dva navrata, ali je ostalo neispunjeno, poslednji put uoči predsedničkih izbora 2004. od Juščenka, Kao što je ostalo nesipunjeno i obećanje koje je dao u "hiringu" u američkom kongresu i bio opomenut na to od MkKejna i Pejlonove u jesen 2008.
Što se tiče ishoda predsedničkih i parlamentarnih izbora od 2004. naovamo o tome postoje verodostojni podacai iz kojih se vidi da oni gosp. Nikoli nisu poznagi, posebno oni o tome kako su glasali rusini u Zakarpatskoj oblasti - jesu glasali mahom za Juščenka jer im je bilo obećano da će dobiti priznanje, pošto ga nisu dobili - glasali su ponovo u decembru 2008., ovoga puta za nezavisnu Podkarpatsku rusinku republiku, izabrali vladu, izdaju pasoše i lične karte, obratili su se za podršku Evropskoj Uniji i Rusiji u nastojanju da dobiju status nac. manjine i autonomnu oblast u granicama Ukrajine, u protivnom - videćemo šta će se desiti. Sve je to gosp. Nikola moga pročitati na engleskom i nekim drugim jezicima, uključujući i na ukrajinskom - tako nacionalno svestan ukrajinaca morao bi da ga zna..
Preporuke:
0
0
26 četvrtak, 05 mart 2009 00:25
Nikola
Gospodine Hornjak,hvala sto ste mi otvorili oci!Vi i ja ocito nemamo isti pogled na svet.Vase je pravo da iznosite svoje stavove.Samo napred!Ali nisam siguran da bi vas vecina Rusina razumela.
Pozdravljam Vas i zelim da istrajete u borbi za prava Rusina.

p.s. Mogli biste zamoliti gospodu nacionaliste iz srpskog nacionalnog korpusa da se pozabave pravima Rusina npr. u Vrbasu.Da usude sve uvrede koje se mogu cuti na racun Rusina i grkokatolika.
Secate li se onih natpisa:Smrt Rusinima,Noz za Unijate....
Red bi bio da i to osudite pa da i to cuju srpski nacionalisti koji se setise Rusina a otvoreno negiraju Bosnjake,Crnogorce i Makedonce.
Preporuke:
0
0
27 četvrtak, 05 mart 2009 14:27
M. HORNJAK
Hvala Nikoli na komplimentima, željama da nastavim borbu za prava rusina i pouci o tome kakva prava ima. Komplimenti mi nisu potrebni, meni više niko ništa ne može ni da doda ni da oduzme, osim penzije, ja znam kakva prava imam, znam i kakva prava ima gosp. Nikola i njegovi iz saveza rusina ukrajinaca i Akademskog društva rusina ukrajinaca (ADRU) koji su ovde od 1991., uz direktno mešanje spolja i pasivnost naših vlast zauzeli pozicije u rusinskim institucijama, uspostavili monopol na istinu - i prava, doneli nam tudje probleme i svadje kakvih u našoj zajednici nikad nismo imali, izložili nas nepoverenju sredine i naroda sa kojim ovde evo skoro 300 godina živimo u slozi i miru, i još se pitaju odakle i zašto malo-malo pa po zidovima grafiti "Napolje rusini", ili pozivaju policiju da smiruje stvari i žale se Evropi, a a nema ko da ih privede pameti, redu i ustavno-pravnom poretku, sve sa pozivom na krivični zakonik. Može li neko ovde da zamisli postojanje neke oprganizacije, udruženja, nekog pojedinca od folkorne družine do ovakve ili onakve naučne ustanove koji bi mogao da kaže da srbi niu srbi, madjari nisu madjari, bošnjaci nisu bošnjaci, crnogorci nisu crnogorci, može li neko da zamisli da u nacionalnom savetu madjarske, slovačke, rumunske zajednice sedi član organizacije ili "van stranačka ličnost" sa "licencom" overenom spolja zastupa stavove koji negiraju etnički karakter i arbitriraju u svim pitanjima zajednice kojoj nacionalni savet pripada, da li je neko video predsednika slovačkog nacionalnog saveta na referisanju kod ambasadora Češke Republike /ovo uz izvinjenje što u ovom kontekstu spominjem zemlje u kojima rusini imaju sve što im pripada, a onima sa strane se ne dozvolja da to osporavaju - ako si rusin, pošto je već takav sistem ideš medju svoje, ako si ukrajinac ideš medju svoje, ako si se deklarisao kao Rusin Ukrajinac - može i to ako može, ali onda onda uz ukrajince ili samostalno!/. I potpisuj se, brate ukrajinski subetnički Nikola!
Preporuke:
0
0
28 petak, 06 mart 2009 22:41
Miroslav
Kako je ova tema počela stanjem i položajem rusina u Ukrajini želim im javno izraziti divljenje za istrajnost u nastojanjima dobiti deo onoga što rusini u Srbiji već odavno imaju. Tu državu, Podkarpatsku Rus, Staljin je jednostavno pripojio Ukrajinskoj Sovjetskoj Socijalističkoj Republici a bez pitanja dali to rusini žele. Rusini su želeli da postanu posebna sovjetska republika. Po raspadu SSSR-a Ukrajina je uzela sebi za pravo da nasledi teritoriju koja nikada nije bila u sastavu bilo koje ukrajinske države osim USSR. Važno je napomenuti da su dogovor o pripajanju Podkarpatske Rusi Ukrajini podpisali Rusija i Čehoslovačka a nigde nije podpisala Ukrajina. Ostajanje Porkarpatske Rusi u sastavu Ukrajine posle raspada SSSR-a, prema tome, nije legalno i rusini sa tih prostora imaju pravo tražiti ѕa sebe pravedno rešenje. Oni to i traže i već su uputili niz molbi za priznanje. Podpredsednik Ruske Dume Zataulin je obećao da će Duma na svom prolećnom zasedanju razmatrati zahtev proglašene Republike Podkarpatska Rus.
Kao argument da oni imaju moralnu i pravnu osnovu za svoje težnje dajem skraćenu verziju dokumenta kojim je Podkarpatska Rus postala država u sastavu Čehoslovačke.
Preporuke:
0
0
29 petak, 06 mart 2009 23:55
Miroslav
... Sen-Žermenskim sporazumom među državama Antante i njihovim saveznicima sa jedne strane i Austrije sa druge strane, podpisan je 10.09.1919 god. Na taj način potvrđen je raspad Austro-Ugarske, ustanovljene granice država naslednica (Čehoslovačka, Mađarska, Austrija, Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca). Poseban deo Sen Žermenskog sporazuma ticao se Čehoslovačke kojoj je pripojena Podkarpatska Rus kao autonomna teritorija. Taj deo dogovora bio je uključen i u Ustav Čehoslovačke od 29.02.1920 god. Tačke (članovi) koje se tiču Podkarpatske Rusi bile su sledeće:

član 10. ...formirati na teritoriji rusina južno od Karpata autonomnu jedinicu u sastavu čehoslovačke države i dati joj status najšire samouprave...

član 11. Teritorija rusina južno od Karpata imaće svoj parlament. Taj parlament imaće zakonodavna prava po svim pitanjima koja se tiču jezika, škole i religije, u oblastima mesne samouprave i po drugim pitanjima koja nisu u suprotnosti sa zakonima Čehoslovačke. Gubernator teritorije rusina biće imenovan od strane predsednika Čehoslovačke republike a odgovaraće pred rusinskim parlamentom

član 12. Čehoslovačka je saglasna rukovodeća lica na teritoriji rusina budu izabrana, čim uslovi dozvole, od strane žitelja te zemlje.

član 13. Čehoslovačka garantuje teritoriji rusina pravedno predstavljanje u zakonodavnim organima Čehoslovačke republike posredstvom izabranih poslanika a saglasno Ustavu Čehoslovačke republike ...
Preporuke:
0
0
30 nedelja, 08 mart 2009 13:00
Mikola
Vrlo sam zadovoljan što se dr Petrović i srpska nauka bave rusinskim problemom. A još bi bio zadovoljniji kada u osnovi Petrovićevog teksta ne bi bilo načelne pro rosijske hegemonističke orijentacije. Volim i ja braću Ruse, volim njihovu muziku, književnost, posebno roman 19. veka, neprevaziđen u svetskoj književnosti. Ali hegemonističku politiku ne volim. A otvaranje rusinskog pitanja na teritoriji Zakarpatske oblasti u Ukrajini, pod patronatom Moskve je potkusurivanje Moskve i Kijeva preko leđa Rusina. A Srbi ne bi morali u toj prljavoj i, kroz istoriju već viđenoj igri da učestvuju, tim pre što je Ukrajina, otkada je nezavisna vodila korektnu politiku prema Srbiji. O kolektivnom kompleksu Velikog brata ne bi pisao. Ali, o njemu bi morali da vode računa barem naučnici.
Već kada dr Petrović iznosi istinite činjenice da Rusini u Vojvodini (Srbiji) imaju obrazovnu vertikalu od osnovne škole do univerziteta, to podrazumeva da Rusini imaju i svoje intelektualce, profesore univerziteta, pisce. Pa ne bi bilo loše da konsultuje šta i kako oni razmišljaju o rusinskom problemu. Kako je razmišljao i pisao o tom problemu dr Gavrilo Kosteljnik, utemeljivač rusinske umetničke književnosti u Vojvodini, koji je objavio prvu knjigu na narodnom jeziku 1904. godine, a štampao je u Žovkvi, gradiću pored Ljvova, u štampariji grkokatoličkih monaha Vasilijana. Isti Kosteljnik je i autor prve gramatike rusinskog jezika. On je smatrao da su Rusini i Ukrajinci jedan narod i objašnjavao je u svojim tekstovima da je naziv Rusin još iz sedmog veka i da označava žitelja Kijevske Rusi (ne Rusije, jer je Moskva mlađa od Kijeva). Na istom stanovištu su bili i članovi RNPD (Rusinskog prosvetnog društva) koji su pokrenuli štampanje novina i knjiga na rusinskom jeziku. Tako je razmišljao i bard rusinske književnosti Mihajlo Kovač i to je napisao u sjajnom istorijskom eseju Dijaspora, knjizi objavljenoj početkom devedesetih godina prošlog veka. Tako je razmišljao i Kočiš Mikola, autor prvog rečnika rusinsko-srpskog-ukrajinsko.
Preporuke:
0
0
31 nedelja, 08 mart 2009 13:49
Mikola
Prošle godine je štampana knjiga na srpskom jeziku prvog profesora istorije na Katedri za rusinski jezik i književnost, dr Janka Ramača. Tako razmišlja i akademik Julijan Tamaš i piše u studiji o Volodimiru Hnaćuku, Ukrajincu koji je sakupio narodno stvaralaštvo Rusina Bačke, Srema i Slavonije, na putovanju, o svom trošku po Bačkoj, 1897. godine i sve to objavio u pet tomova, u Ukrajini, u Lavovu i time postavio temlj rusinskoj kulturi u Vovjodini. «Ruske slovo» je tih pet tomova objavilo 1988. g kao fototipsko izdanje. Tako razmišlja najveći broj rusinskih intelektualaca i sveštenstvo. To treba znati ako želi da se piše o Rusinima.
Duhnovič jeste bio rusinski «prednjak», borac za prava Rusina. Rođen je selu Topolja, (teritorija današnje Slovačke), 1803. godine. I zalagao se, pre svega za zajedništvo, kulturno i duhovno između Rusina tadašnje Ugarske, njih oko 700.000 i Rusina Galicije, pa je govorio da su to braća. Imajući na umu da je bio grko-katolički sveštenik, svakako da je mislio i na versko zajedništvo. A Rusi nisu grkokatolici, kako znamo, tako da se ne može reći da je bio pro rosijski orijentisan. On je pričao o slovenstvu kao o odbrani od mađarizacije.
Preporuke:
0
0
32 nedelja, 08 mart 2009 13:52
Mikola
Još i to da kažem o jezičkoj politici na Ukrajini. Ne zaboravimo da je za svo vreme trajanja bivšeg SSSR-a u Ukrajini preko školstva trajao proces ruske jezičke asimilacije. Tada je, u celom Kijevu bila samo jedna gimnazija na ukrajinskom jeziku, a sve druge su bile na rosijskom jeziku. Ukrajinski jezik je planski uništavan i potiskivan. Sačuvalo ga je ukrajinsko selo i Zapadna Ukrajina, Galicija. I sada vraćanje ukrajinskog jezika u državne institucije ispada kao pritisak. A onih desetak miliona stanovnika koji govore rosijkim jezikom nisu svi Rusi. Ima tamo podosta i jezički asimilovanih Ukrajinaca. Jedan od njih je i sjajan ukrajinski pisac Kurkov koji piše na rosijskom jeziku. Tema je veoma široka, ali ne mogu da shvatim podršku hegemonije jednog slovenskog naroda nad drugim slovenskim narodom koji je isto tako u većini pravoslavne hrišćanske vere. Tu je onaj kompleks o kome sam govorio na početku svoje diskusije. A da ne otvaramo pitanja ruske hegemonije nad neslovenskim narodima i na teritoriji sadašnje Rusije, kao i na teritoriji bivšeg SSSR-a. I da ne zaboravimo strašnu činjenicu da je više stradalo slovenskog naroda za vreme vladavine Staljina, i komustičkog režima nego što ih je stradalo od nacističkih zločinaca.
I o tome treba pisati.
Inače, Rusina u Srbiji nema više 20.000. Ima ih oko 16.000. Onih 4.000 se izgubilo za deset godina. Toliko o asimilaciji u Srbiji.
Preporuke:
0
0
33 nedelja, 08 mart 2009 20:28
Dragan Petrović
Želim da se zahvalim svim uvaženim posetiteljkama (ujedno im čestitam 8 mart) i posetiocima sajta NSPM koji su našli vremena da pročitaju ovaj tekst i da daju svoje komentare. Kako to biva u svakoj polemici onaj ko je spreman na dijalog otrpi i poneku kritiku, na čemu sam veoma zahvalan, a usput sam od svih Vas saznao i neke nove stvari kao interesantne za dalje produbljivanje i analizu fenomena. Velika većina učesnika polemike me je u principu podržala u nastojanjima da ukažem na splet činjenica koje govore o segregaciji Rusina u savremenoj Ukrajini u pravcu iskazivanja njihovog kulturno-nacionalnog identiteta, što ne doživljavaju ni u jednoj od okolnih zemalja, i to u vreme vladavine planetarne doktrine o kolektivnim i ljudskim pravima. Sa druge strane jasno je da Republika Srbija, pre svega u Vojvodini daje najšira prava manjinama, što se svakako odnosi i na Rusine. Rusija ovde nije bila predmet analize i ostaje nejasno zašto su g. Nikola i Mikola (drugi Mikola, prvi je podržao temu) u spektar svoje analize ubacili Rusiju i rusku hegemoniju. Ono što je zajedničko istina i za Ruse i ruskojezičko stanovništvo u Ukrajini koje većinski živi u jugoistočnoj polovini zemlje, sa daleko malobrojnijim Rusinima na krajnjem zapadu zemlje, je da su kao i ostale manjine u Ukrajini segregisani, jer im se između ostalog zabranjuje upotreba makar kao lokalnog službenog jezika maternjeg, što je andidemokratska sramota koja se ne može prikriti zamenom teza. I g.Nikola i g. Mikola (drugi) umanjuju udeo ruskojezičkog stanovništva u Ukrajini, čak tvrde da je pojam Rusin gotovo isto što i Ukrajinac. Iz priložene diskusije je jasno da postoje brojni Rusini koji ne smatraju da je to isto, a o tome posebno govori podatak da je 78 % Rusina u Zakarpatju se izjasnilo 1991. godine za svoju autonomiju u Ukrajini. Nesporno, Staljin i komun. su svima naudili, posebno Rusiji, koju je Okt. r. udaljila od započetih reformi. Zahvaljujem se najlepše na priloženim podacima i u budućem radu sam otvoren za dijalog i kritike.
Preporuke:
0
0
34 nedelja, 08 mart 2009 23:22
M. Hornjak
Ne znam da li su Nikola i Mikola jedno isto lice, nije ni vazno, ono sto je u vezi sa ovim komentarima na tekst D. Petrovica koji ih je pogodio u srce, jer cinjenice su cinjenice - vazno jeste to da kao papagaji ponavljaju stavove aktuelnih kijevskih vlasti - ocigledno da su se nadahnjivali na istom duhovnom izvoru. Ono sto rusini traze u Ukrajini nije nista drugo nego to sto Nikola, Mikola smatrali se rusinima ili *subetnosom ukrajinskog identiteta* i mi svi rusini i malobrojni pripadnici ukrajinske zajednice imamo ovde. Samo to sto nam pripada po svim medjunarodnim konvencijama, a cinjenica je da aktuelne ukrajinske vlasti istrajavaju na stavu crnog ukrajinskog nacionalizma zaodenutog cas u cvrenu, cas u crnu i evo sada pokusaja i u zutu boju. Sve ostalo je prazna prica i zamajavnje. I ostavite se Nikola i Mikola pozivanja na G. Kostelnika koji je zato sto je bio rusin - otac rusinske, nase rusinske/ruske knjizevnosti, kodifikator rusinskog, a ne dijalekta ukrajinskog knjizevnog jezika, razlicitih vise nego ukrajinski od ruskog, ubijen u atentatu od ukrajinskih nacionalista. Ostavi se pozivanja na radove i stavove *ukrajinaca rodjenih od ruske matere* koji su diplome, magistrature, doktorate i clanstvo u ukrajinskoj akademiji nauka dobijali tako sto su svoje radove pocinjali i zavrsavali *dokazivanjem* da su rusini i ukrajinci jedno isto, da pripadaju ukrajinskom narodu, dokazivanjem da je istorija i ove nase vojvodjanske zajednice *deo ukrajinske istorije* iako su nasi i najveci deo rusina skoro hiljadu godina ziveli u austrougarskoj-madjarskoj drzavi i doselili se ovamo ne iz Zakarpatskih, vec iz Podkarpatskih krajeva, iz svoje stare postojbine koji su u sastav Sovjetske ukrajine prikljuceni na osnovu sporazuma Molotova u ime pobedonosnog Sovjetskog Saveya i Firlingera u ime Cehoslovacke u teskoj krizi 1945. i igubili...
Nastavak sledi, jer mi je to jedina mogucnost da kazem to sto u Ruskom slovu, TV i radiju niko kod drukcije misli ne moze reci
Preporuke:
0
0
35 ponedeljak, 09 mart 2009 00:26
M. Hornjak
Nastavljam - Sporazumom Molotov-Firlinger 1945. Podkarpatska Rusija *Rutenija* prikljucena je Sovjetskoj ukrajini u statusu Zakarpatske oblasti,rusini su dekretom proglaseni ukrajincima, oduzeto im je sve ono sto im je bilo priznati odlukama Pariske mirovne konferencije posle I svetskog rata. Okrenite se oko sebe Nikola/Mikola, pitajte svoje oceve i starije kakvim su se imenom nazivali, kakav su jezik doneli *u novi kraj*, kada su prvi put saznali za Ukrajinu. Pogledajte malo u ono sto u svetu, ukljucujuci i u Ukrajini o tome pisu, pa ima i tamo razboritih ljudi koji znaju sta je interes Ukrajine, izadjite na internet, trazite na Google ili Yahoo priloge pod *Ruthenian in Ukraine*, *Ukrainian Nationalism* ili sl. U Japanu i Abu-Dabiju nalazim bolje objektivnije npise o rusinima nego u vasim doktoratima stecenim u Ukrajini!/, citajte sta o tome ima na srpskom jeziku, na rusinskom, izadjite na sajtove americkih rusina, procitajte sta je G. Kostelnik govorio o poreklu rusina, rusinskom jeziku, a ponavljao o.Mihajlo Mudri na osnivackoj skupstin RNKPD 1919. Ne mari sto je u medjuvemenu bilo zastranjivanja - rusini su u svetu priznati svuda osim u Ukrajini, osporavni uz pasivnost vlasti samo ovde, to sto clanovi saveza rusina ovde rade -ne mogu ni u jednoj zemlji u kojoj zive rusini i sve to - na trosak drzave. Nista Nikola i Mikola ne mogu promeniti, doneli su nam samo tudje svadje u tudje probleme. Danasnja pozicija Ukrajine nije odrziva, ne zbog rusina, vec zbog sopstvenih interesa usmerenih na prijem u Evroposke institucije...
Mikola je u pravu, Rusini gube oko 0,9% stanovnistva, uzroke nije tesko razumeti. A dali Mikola zna koliko je Ukrajina izgubila stanovnika od 1991., i koliki je procenat stanovnika iz nepriznate autononne Potkarpatske oblastgi otislo na rad u Slovacku, Cesku, Rusiju i sve dalje i dalje!? I zasto obi oni radije ponovo u Slovacku, Madjarski ili bilo gde osim u danasnjoj Ukrajini...
Preporuke:
0
0
36 ponedeljak, 09 mart 2009 08:26
Mikola
Gospodine Petroviću, kako možete reći da su korisnici ruskog jezika ugroženi u Ukrajini, kada tamo ima više programa na TV na ruskom jeziku nego na ukrajinskom, kada tamo ima više novina na ruskom nego na ugrajinskom jeziku i kada je tamo udžbenika i škola više na ruskom nego na ukrajinskom jeziku. Vaša tvrdnja nije tačna.
Što se tiče etnonima Rusin molim Vas, pogledajte šta o tome kažu enciklopedije. Vi ste istoričar i valjda znate da je onaj narod koji su se nekada zvali Rusinima, pa su ih Rusi zvali Malorosima ili Malorusinima, svakako sa pežorativnim prizvukom, da su to posle Ševčenka Ukrajinci. Ali to je isti narod koji je spletom istorijskih okolnosti promenio ime. Tom narodu pripadaju i Rusini Vojvodine ali su doselili u Južnu Ugarsku pre ukrajinske integracije. Poslednja migracija Rusina u Bosnu je već sa sobom donela naziv Ukrajinac. A mnogi su pamtili da su bili Rusini. Ima literature o tome. Pogledajte, u Letopisu Matice srpske, ne sećam se tačno godine, ali mogu pogledati i to naći, prvi prevodi Ševčenka ili Franka na srpski jezik, piše, - prevod sa rusinskog jezika taj i taj. Etnonim Rusin je stariji naziv za etnonim Ukrajinac, kao što je Gal – Francuz, kao što je Rac – Srbin.
Odakle vam je podatak da je 78 odsto Rusina u Zakarpatju glaslo za autonomiju Rusina? Vi verujete svakoj propagandi koja ta grupica plasira na naše dnevno-političko tržište.
Preporuke:
0
0
37 ponedeljak, 09 mart 2009 08:28
Mikola
Ako je neki narod bio ugnjetavan kroz istoriju, ako je nekom narodu istoriju pisao drugi, to su Ukrajinci. I vi kao naučnik pristajete na to. Manite vi navijače na ovom linku. Nauka i navijači ne idu, ide politika i navijači. Ovde tri čoveka poznaju problem, to se odmah vidi. Zar nije uvredljivo i ponižavajuće za Ukrajinu kada u Politici pišu o ukrajinskim problemima, a javlja dopisnik iz Moskve? Pa zar jedna 50 milionska zemlja, uz to, slovenska, pravoslavna, dobronamerna prema Srbiji ne zaslužuje malo bolji tretman u našoj javnosti? Kako da se Ukrajina odrekne rusinstva u svojoj istoriji, kada je to deset vekova njene istorije? Sa priznavanjem različitosti Rusina od Ukrajinaca, ona se odriče svoje istorije. A to što su Rusini, Rusnaci, kroz svoju istoriju i menjanja granica i okruženja u kojem su živeli, (sa Slovacima, pa im je jezik pun slovakizama, sa Mađarima, pa imaju mađarizme, sa Srbima...)ne znači da je to poseban narod. Jeste asimilovan u velikoj meri, udaljen od svojih korena, a kako i ne bi bio kada živi dva i po veka izvan svog matičnog okruženja, ali nije poseban. Da li znate da je RNPD, organizacija Rusina koja je utemeljila pismenost Rusina u Vojvodini organizovana po uzoru na ljvovsku Prosvitu? Da li znate da su prvi udžbenici rusinskim đacima oko 1880 godine stizali upravo iz te ljvovske Prosvite, preko učitelja Vislavskog iz Ruskog Krstura? .
Preporuke:
0
0
38 ponedeljak, 09 mart 2009 16:33
Radojka Tmušić Stepanov
Gospodine Mikola; vi ste izgleda čas Nikola, čas Mikola. Bez ikakvog poznavanja materije vezane za zakonsko regulisanje jezika u Ukrajini vi pišete o tome. Već i vrapci na granama znaju da je ruski jezik prekrižen u Ukrajini, da su ruski filmovi ''pokriveni'' ukrajinskim jezikom i mnogo toga još. Koje enciklopedije vi spominjete? one što ih je pisala nova ukrajinska Akademija nauka čiji su ''polaznici'' najžešći rusofobi. kojih 50 miliona ukrajinaca spominjete kada su više od pola te cifre Rusi.
Da li možda verujete rezultatima popisa aktuelne rusofobske vlasti. To je čista, ili zla namera, ili naiva.
Preporuke:
0
0
39 ponedeljak, 09 mart 2009 18:03
Slavomir
Gospodine Petroviću,
Uvažavajući vaše poglede zasnovane na mešavini istorijsko-političkih stavova želeo bih da iznesem samo nekoliko veoma bitnih napomena:

- Rusija nije isto što i Rus (Rusь) i prema tome treba pisati Potkarpatska Rus a ne Potkarpatska Rusija, Kijevska Rus a ne Rusija...

- Rusini nisu nikada bili i sada nisu nekakav "četvrti" istočnoslovenski narod. Zakoračite u istorijska dokumenta sam par koraka unazad i sami ćete videti (ukoliko već i niste samo to prećutkujete) da su Rusini narod koji je postojao na teritoriji Karpata daleeeeko pre pojave Rusa, Belorusa (Belih Rusina) ili Ukrajinaca (bivših Rusina).
Rusini su prvi poznati istočnoslovenski narod i ma koliko to paradoksalno zvučalo s obzirom na njihovu sadašnju malobrojnost, oni su koreni narod iz koga su se izdvajale ruske, beloruske (belorusinske) i ukrajinske (bivšo-rusinske) populacije.

- Carski i sovjetski istoričari su falsifikujući činjenice Rusine nazivali MaloRusima a ponekad otvoreno Rusima sa očiglednim asimilatorskim pretenzijama. Poneki Rusini se i danas "osećaju" Rusima. Takvi Rusini-Rusi su uvek bili "guja u nedrima" Ukrajine i iz tih razloga su Ukrajinci stavljali znak jednakosti između Ukrajinaca i Rusina, tvrdeći da ru Rusini ustvari Ukrajinci što je istorijska besmislica.
Za razliku od matematike, u istoriji obe strane jednačine ne moraju biti iste ako je među njima znak jednakosti. Reći Rusini = Ukrajinci daje netačan rezultat i predmet je sporova, ali reći Ukrajinci = Rusini daje uvek istorijski tačan odgovor koji se ne može osporavati nego iz dana u dan sve više potvrđivati.
Netačnost Rusini = Ukrajinci se danas obilato koristi za destabilizaciju jedine rusinske države - Ukrajine i ponovo, kao po ko zna po koji put u istoriji, tuđinci navode Rusina da se bori protiv Rusina.

Gospodine Petroviću, barem im svojim nekritičkim napisima nemojte u tome pomagati.
Preporuke:
0
0
40 ponedeljak, 09 mart 2009 22:24
Mikola
Poštovana gospođo Tmušić. Vi ste odličan rusista, čitao sam vaše članke u novinama na ruske teme. Ali ruske teme nije isto što i ukrajinske teme ili rusinske. Ruski jezik je u Kijevu u svakodnevnoj komunikaciji, osim u državnim institucijama prisutniji od ukrajinskog. To odgovorno tvrdim. A naši studenti koji stutiraju na ukrajinskim univerzitetima mnogo više koriste udžbenike na ruskom jeziku. I to odgovorno tvrdim i svedočim, jer u Kijev s vremena na vreme idem, a studente poznajem, pa i imam jednog u kući. Inače, treba znati i to: Ukrajina je besplatno iškolovala oko 60 studenata, Rusina, Ukrajinaca i Srba preko Saveza Rusina Ukrajinaca ili preko Nacionalnog saveta Ukrajinaca, a pre toga Tovaristva Prosvita. Zašto besplatno? Pa zato što su Rusini i Ukrajinci u Vojvodini njihova dijaspora. A Srbe doživljavaju kao svoju braću. Eto iz Vrbasa, odakle ste vi, izvesni Tomašević je u Kijevu završio međunarodno pravo, npr.
Što se tiče enciklopedija, prvo pogledajte našu, Prosvetinu, pa Britaniku, a onda i na drugim evropskim jezicima. Verujte mi, svugde piše u varijanti da je Rusin stariji etnonim za Ukrajinac. Kako piše u ukrajinskoj ne znam. Potrudiću se da doznam.
Inače, iskoristiću priliku da vam izrazim moje duboko nezadovoljstvo sa vašim tekstom u golodomoru u Ukrajini. Tekst je objavljen u vrbaškom Glasu. U njemu od dželata pravite žrtvu, a od žrtve dželata. Ne priliči jednoj dami. O Rusiji ima mnogo toga da se piše lepog, posebno o književnosti, arhitekturi, muzejima, muzici...A genocid, bez obzira odakle dolazi treba individualizovati i osuditi. Barem u kulturnom svetu.
Preporuke:
0
0
41 utorak, 10 mart 2009 01:01
Radojka Tmušić Stepanov
Gospodine Mikola što se tiče dželata i žrtve, pročitajte komentare koje je poslala NASTJA; a ja ću vam odgovoriti nešto kasnije. Šro se tiče komentara da ima mnogo tema za pisanjae, vi biste izgleda hteli da određujete ko će o kome i kada da piše.... E pa.... neće da može...
Ne barem dok je ove internet stranice i vrbaskog GLASA.
Samo da dodam da ste protiv svoje volje; nesvesno i nehotice izneli istinu na svetlo dana: Da! U Ukrajini se na ulici u narodu i među studentima govori na rauskom zato što su tamo VEĆINA RUSI! koje ukrajinska rusofobska vlast prebrojava kao Ukrajince.
Nastavak sledi
Preporuke:
0
0
42 utorak, 10 mart 2009 01:36
MILAN
ono sto ti Nikola (Mikola ) pominjes je UNIJACENJE od strane RIMOKATOLICKE CRKVE (PO UZORU NA RIMSKE DEGENERISANE IMPERATORE). tvoje znanje ne seze dalje od Juscenka i Pizbulskog (valda znas o kome govorim , taj je brat zlocinac, svedskog kralja, hm, Vasse).
Inace pre neki dan je obajvljena za mene vrlo tuzna vest da se Rusini (njih oko 400) organizovano iseljavaju is RUSKOG KRSTURA!!! Ili ce mozda americki zet da trazi promenu u Ukrajinski Krstur...procitaj malo sinko istoriju ili povijest posto tamo naginjes , a dole imas gde i da nadjes lampu za mrak koji imas o svom narodu!!

OLD CATHOLIC ORTHODOX CHURCH
Somos una Jurisdicción ortodoxa libre, autónoma e independiente. Integramos y hacemos parte como otros, de la "Una, Santa, Católica, y Apostólica Iglesia de Jesucristo", con Sucesión Apostólica válida y reconocida, de Fe Católica Ortodoxa.

Conozca aquí las Jurisdicciones Miembros Canónicamente legales de la Old Catholic Orthodox Church:
http://www.oldcatholicorthodoxchurch.info/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=4
Preporuke:
0
0
43 utorak, 10 mart 2009 07:37
Mikola
Gospođo Tmušić, daleko od toga da ja određujem o čemu ćete da pišete. Ja vam samo govorim o tome da o ukrajinskim temama treba pročitati i videti šta misle i Ukrajinci, o rusinskim Rusini, o srpskim, Srbi. Mislim da je to zdrav rezon. A ja primećujem da vi o ukrajinskim temama govorite isključivo sa aspekta ruskog viđenja stvari ili, bolje rečeno sa aspekta ukrajinofobskog.
Da, u Kijevu i u istočnoj Ukrajini je mnogo rusifikovanih (jezički) Ukrajinaca, kao što je, izneo sam primer, izvrsni pisac Andrej Kurkov, čiji je roman nedavno objavljen kod nas, na srpskom. I oni žele svoju državu Ukrajinu, glasali su za njenu nezavisnost što se vidi iz priloženog stanja da je Ukrajina danas nezavisna država. A ima, zaista, u Ukrajini i desetak miliona Rusa koji, ne samo da imaju sva prava, škole, medije...već i vode glavne biznise. To je faktičko stanje koje ja ne sporim. Istina je i ta da tamo ima i četiri pravoslavne crkve koje se među sobom izizetno svađaju. O tome ponekad u Politici izvrsno piše Živica Tucić. Ali, želju za državnošću očigledno ne određuje samo pripadnost naciji, jer bi po toj logici sva nemačka govorna područja u Evropi bila, ili bi težila da budu u Nemačkoj, a to nije slučaj. A taj narod, ruski ili ukrajinski, kako hoćete, a u praksi je izmešan, kao i svi drugi ljudi koji žive zajedno, ima istorijsko iskustvo i zna šta znači pripadati velikoj, neprirodnoj, cenralističkoj državi kao što je bio SSSR. A gospodin Petrović je lepo rekao da je u Rusiji posle oktobarske revolucije zaustavljen proces reformi...Reforme se događaju u društvu, ekonomiji i posebno u svesti ljudi. Tu vrstu «reformi» svesti bi trebalo izvršiti i kod nas, tu u Srbiji, barem u sferi tog mitološkog odnosa prema Rusiji, koja je uvek gledala svoj interes, a ne interes Srbije. A nezreli pojedinci, da ne kažem istorijko nezreli narodi, očekuju da im neko drugi reši probleme, a ne oni sami. U se i u svoje kljuse, kako kaže lepa srpska poslovica.
Preporuke:
0
0
44 utorak, 10 mart 2009 07:39
Mikola
Tu «blagodet» ruskog uticaja uskoro će da osete Crnogorci koji su prodali Rusima sve što se prodati moglo, a ubrzo ćemo i mi tu u Vojvodini i Srbiji. A Milo Đukanović će opet biti pametniji od naših političara, pa će i Crnogorce i doseljene Ruse, izgleda pre uvesti u Evropu, nego što ćemo mi ići tamo. Mi ćemo, očigledno sa Lukašenkom da se skijamo po ruskom snegu...Proširio sam malo temu, ta se izvinjavam, ali je sve to, ipak u vezi. Postavljamo se navijački za «tamo negde», gde mnogi nisu ni bili, a na prozorče nam sve to kuca, ovde, u našim domovima. Ne zaboravite, gospođo Tmušić, ruska svest nije reformisana...a dolaze.
Preporuke:
0
0
45 utorak, 10 mart 2009 08:00
Mikola
E, moj Milane, jabuko sa grane. Očigledno još nezrela. Ja tebi informacije, ti meni etikete izdajnika, špijuna...Taj film smo veće gledali. Ostavi se repriza. Da nisam i nato-lokator? Prvo, već sam rekao, onaj Nikola i Mikola nije jedna osoba. To su dve osobe. Ja sam se potpisao sa Mikola iz jednostavnog razloga što je to tipično ime rusinsko ili ukrajinsko. Na rosijskom je to Nikolaj, na srpskom Nikola, a ukrajinski i rusinski rečeno, to je Mikola.
Znaš u čemu se ti i ja razlikujemo? Ti si pre neki dan čuo da se Rusini iz Ruskog Krstura iseljavaju u Kanadu, a ja za taj prosec znam već par godina i za mene to nije novost. Verovatno znaš koliko je i Srba iselilo u svet. Ja sam, na primer, primetio da su dobitnici ugledne NIN-ove nagrade za roman godine napisan na srpskom jeziku, poslednjih godina uglavnom Srbi emigranti na Zapad, u istu tu Kanadu, Ameriku. Raspitaj se. Hoću da kažem da je srpska inteligencija već odavno na Zapadu. A znaš zašto? Zbog vatikanskih špijuna i zapadnih izdajnika...i sličnog.
A što se tiče lampe za mrak o mom narodu...Hajde, osvetli mi put. Reci mi teze o mom narodu, sa tvog aspekta.
Preporuke:
0
0
46 utorak, 10 mart 2009 12:13
Sara
Dr.Petrovic ima sveobuhvatan pristup,kako u citavom dosadasnjem radu (veliki broj objavljenih knjiga,naucnih radova...), tako i u ovom poucnom tekstu koji govori o Rusima.
Preporuke:
0
0
47 utorak, 10 mart 2009 23:16
M. Hornjak
Meni lično, uveren sam i čitaocima izvrsnog teksta D. Petrovića odgovara upornost sa kojim Nikola i Mikola /Š/zastupaju svoje stavove. Odgovara, jer u tome pažljivi čitalac može naći dokaz da se radi o očiglednom nepoznavanju istorije sopstvenog naroda i svega onoga što se drži otvorenim politikom aktuelnih ukrajinskih vlasti prema rusinima u Ukrajini i kompromitovanoj politici svojatanja ovdašnjih rusina, koja se može svesti, iako to nije dovoljno na floskulu "mi rusine i ukrajince podjednako smatramo svojim". S tim što je to prepoznatljiva odlika svih onih koji su se kao i Mikola nadahnjivali na tudjem "izvoru duhovnosti". Mora im se priznati da su veoma spretni u bežanju od činjenica, kako su samo skrenuli komentare sa suštine onoga što je u tekstu D. Petrovića i sveli je na kafansko natezanje. Zbog toga predlažem uredniku da stavi tačku, a Nikoli i Mikoli sugerira da debatu o ovome nastavimo u Ruskom slovu. Rekoh da nastavimo, što znači da "dozvole" (!)pristup svima, a ne samo "licenciranim" na onom "izvoru nauke i duhovnosti". Mikola to može, on je tamo zajedno sa direktorom i urednikom članovima utemeljivačoma saveza rusina ukrajinaca od 1991. Što se tiče školovanja u Ukrajini - prema podacima iz tog takvog Ruskog slova ukrajinske vlasti su stipendirale oko 65 rusina pod povoljnijim uslovima nego domaće, sve na "ukrajinskim" predmetima: Jezik, istorija, književnost, novinarstvo, pozorište, film, čak i medjunarodni odnosi i diplomatija. I svi su pravilno rasporedjeni. Ali, ni jednog lekara, veterinara, inženjera ove ili one tehničke struke, nuklearne fizike i sl. Nije poznato koliko je bilo na studijama pripadnika ukrajinske manjine, oni su u svemu bili zapostaljeni, sve dok nisu rekli da im savez rusina ukrajinaca nije potreban za posredovanje sa njihovom matičnom zemljom i odvojili se od svih zajedničkih aktivnosti. Da su imali pomoć, ranije i lakše bi ostvarivali prava koja im pripadaju, kakva pripadaju i Rusinima u Ukrajini i ovde u Srbiji.
Preporuke:
0
0
48 utorak, 10 mart 2009 23:59
RADOJKA TMUŠIĆ STEPANOV
Mikola, vi ste sagovornik bez sluha, ali ipak dragocen. Evo zašto: ukopali ste se u šanac svojih tvrdnji, pritisnuli ste taster za njihovo ponavljanje, ali svojim javljanjem vi širite teme i pokazujete i svoju, i boljku nove ukrajinske vlasti. Ona glasi: ''mi Ukrajinci smo žrtve, nas su kroz istoriju samo mučili, svi su nas mučili, uništavali, svi moraju da nas žale, mi smo žrtve, sad je red na nas da se mi osvetimo...'' pa ni manje ni više nego da se dekretom prekriži jedan narod. Vaše javljanje je dragoceno, jer svakom jasnovidećem i zdravomislećem čitaocu vi gurate prst u oko i terate saradnike ovog sajta da se jave i omoguće ostalima da se bolje upoznaju sa sudbinom jednog naroda, koji je pred nestajanjem. On je pred nestajanjem zahvaljujuci genocidu koji je izvršen nad njim još na samom početku 20. veka. Činjenica je na žalost da Rusini u Srbiji o tome nikad nisu govorili glasno i to nije šire poznata činjenica. Kao da je zaboravljen 17. februar kada su Mađari pobili cvet rusinske inteligencije. Sada se genocid nastavlja prerfidnije, bez metka i noža, ukrajinska vlast zateže svilen gajtan oko vrata rusinskog naroda i još zahteva da joj žrtva kaže hvala. Očigledno je da vi nemate uvida u druge izvore, osim onih koji su vam servirani. Galicija, kao deo Ukrajine je za vreme drugog svetskog rata bila NACISTIČKA, a tu vodu o individualizaciji zločina počinjenim u ratovima piju samo politički slepci i nacionalni albinosi. Individualizacija zločina je predviđena samo za Srbe kako bi se preko osuđivanja vođa dokazalo da su Srbi krivi za rat i da za to moraju biti kažnjeni. Ja ne govorim o ukrajinskim temama, nego govorim o temama genocida, fašizma, nacizma i ratnog zločina, a da je ukrajinska vlast uplovila u te vode, dokazuje i ova silna prepiska obrazovanog, odgovornog i obaveštenog sveta.
Preporuke:
0
0
49 sreda, 11 mart 2009 00:23
MIlan
dobro hajde nek bude Mikola..mada hm(?).. u stvari ti primas istoriju rusina kao sto srbi ( pazi ja nisam srbin!) imaju zdravo za gotovo istoriju da su dosli odnekud? i to je napisala germanska skola istorije. za rusinsku istoriji nisam strucnjak,dapace, pa ti ne mogu reci nista novo o tome ali tvoji se stavovi dijametralno razlikuju od velikog broja ucesnika na sajtu. jednostavno i pored najbolje zelje niko ti ne moze dati za pravo. drugo, nije istina da su ukrajinci katolici vec su pokatoliceni kao i vi o tome sam se raspitao jer sam kao hirurg u vma imao mnogo pacijenata rusina i bio ubedjen da su parvoslavci...onda su mi rekli zasto su katolici, odgovor isti zasto su hrvati katolici (jasno ti je da govorim o rimokatolicima!),te bosnjaci muslimani! nemam nista protiv pogotovo ako ti ponovim da nisam srbin i nisam hriscanin ( daoace ateista sam!).zalosno sje sto se jedan plemenit narod iseljava iz svojih korenova(tu mislim na rusina, srbe,i ostale) ali cu ti reci da posle 27 godina hirurskog staza na zapadu, prosto ne stoji tvoja opaska o velikoj intelektualnoj emigraciji, mahom se radi o ubogim, nedoraslim i rdjavim osobama koji, o velike li lazi, idu kao toboze da spasu svoku decu a ustvari idu da udome svoju gu...u - to je istina. svi dolazimo da "uspeh" prikazemo ovde jer "tamo" smo brojevi. malo sam se udaljio od teme, ono sto mi je poenta trebalo biti je da si prigrabio prihvatljivu varijantu istorije svog naroda koja kako vidis nije bas takva...to za posledicu iam odrodjavanje citavih naroda od svojih korena sto kao krajnju konsekvencu ima za rezultat jasenovce jadovna , srebrenice (nadam se da su ti ovi pojmovi poznati. i na kraju da me ne bi nazivao sinko, moram ti reci da kao sef hirurske sluzbe i profesor na jednom (dva) ovdasnja univerziteta i u vrlo kratko vreme spremam se za penziju, toliko kad me nazivas sinko..a istoriju ( generalno) poznajem makar kao i ti.ja sam za razliku od odrodjenih resio da se vratim, a tebe ne bih voleo da vidim u kanadi!
Preporuke:
0
0
50 sreda, 11 mart 2009 00:32
Radojka Tmušić Stepanov
Ako gledate Ukrajinu danas, ja sam ukrajinofob, ne prema narodu, nego prema politici njegovog rukovodstava , a rusofil sam upravo zbog veličine ruske istorije, kulture, civilizacije i verujem ruskim velikanima, i savremenoj Rusiji koja brani tekovine pobede nad fašizmom. Verujem srpskim poznavaocima ruske veličine kao što su Sveti Sava, car Dušan, sveti knez Lazar, Njegoš, Stojan Novaković, Laza Kostić, Isidora Sekulić,Miloš Crnjanski, Nikolaj Velimirović, Justin Popović... Verujem tom mostu između Istoka i Zapada. Verujem toj ''Zvezdi na Istoku''.Nisam ni ukrajinofob bez osnova kao što nisam ni slavjanofil – rusofil bez osnova.
Vidim da ste lično izbrojali ''desetak miliona''(tri put ih je više !!?) Rusa u Ukrajini, a kažete da je u Kijevu i istočnoj Ukrajini mnogo rusifikovanih (''jezički''..šta bi ovo trebalo da znači???) Ukrajinaca. Znači u istoriji su prvo bili Rusi, pa su se posle toga rusifikovali. Nadmašili ste čak i ukrajinske akademike koji žive u Srbiji, koji vode rusinski radio, rusinsku televiziju, rusinske novine, rusinska kulturno umetnička i ostala društva. Po toj neuhvatljivoj logici Srbi koji su stvorili Srpsku Spartu u Crnoj Gori su se ''srbizovali'' u doba današnje??? Dobar vic! Očigledno je vaša bolna tačka ''mitološki odnos'' Srba prema Rusima, pa ste se upustili u savetovanje Srba u koga da se uzdaju, dodajući da je Rusija uvak gledala samo svoje interese. ''Sve ovo bi bilo smešno da nije tako tužno'', kaže veliki ruski pesnik. Ovaj stih se direktno odnosi na vaše nepoznavanje rusko srpskih veza, i na vašu neukost i drskost da govorite o onome što niste proučili i o čemu očigledno nemate pojma.
Ps. Onaj grafit napisan protiv Rusina u Vrbasu, koji pominjete u svojim ''polemikama'' je sigurno napisao (krišom-naravno) poklonik nove ukrajinske vlasti, jer jedino poklonicima vlasti koja slavi rođendan krvoloka i krvnika Stepana Bandere takav grafit ide u prilog i pomaže da se voda što bolje zamuti i braća ponovo zakrve!
Preporuke:
0
0
51 sreda, 11 mart 2009 08:40
Radojka Tmuić Stepanov
Potpuno je tačno da se moje viđenje problema podudara sa ruskim. Ja sam borac protiv fašizma, a Rusi donose zakon kojim će biti zaštićene tekovine pobede nad najmračnijom ideologijom na svetu, ideologijom koja je u drugom svetskom ratu odnela na desetine miliona života. U sovjetska vremena Galički kraj nazvali benderovskim (fašisti), a u sadašnje ''demokratsko'' vreme Galiciju nazivaju ''Pijemontom'' Ukrajine. Istina je da ovde ne može biti ni reči o analogiji. Pravi Pijemont – to je istorijsko mesto u Italiji, - u prošlosti kraljevina, oko koje je u 19. veku došlo do okupljanja italijanskih zemalja u jedinstvenu Italiju, a vodeća uloga Pijemonta i njegova vodeća i objedinjavajuća moć je bila uslovljena njegovom ekonomskim i vojnom premoći nad drugim krajevima Italije.
Galičani su se tokom vekova formirali u Poljskoj u atmosferi totalitarnog katoličkog društva, osećali su se kao drugorazredni narod i maštali da žive zajedno sa svojom etničkom sabraćom. Kao revanš za prethodna poniženja, oni su rešili da se samoproglase za Pijemont, oko koga će se objediniti Ukrajina, ali podsetimo se da kormilo države poljsko – litovskih ''aristokrata'' – izdržava istok Ukrajine. Ekonomiju zemlje pre svega predstavlja istok, Donbas i Dnjepropetrovski kraj (čitaj: ruski kraj). Klasični ukrajinski jezik je Ukrajini dao centralni deo Ukrajine, - poltavski ruski dijalekat je postao osnova ukrajinskog jezika, a ideologiju ukrajinstva, savremenog, današnjeg ukrajinskog nacionalizma dao je Ukrajini onaj deo naroda koji je tokom stoleća bio odvojen od Ukrajine – Galicija. Ovaj deo tradicionalno i uporno nameće svoje viđenje stvaranja unitarističke mononacionalne i monoreligiozne države, druga polovina Ukrajine, iza Dnjepra kategorično odbija stereotipe Galičine i uporno glasa protiv jurišnika ''galičkog Pijemonta'', koje Juščenko ''demokratski'' uporno postavlja za rukovodioce Potkarpatskog regiona, kako bi se što lakše i što temeljnije opljačkao kraj koji je svojevremeno nazivan ''Sovjetska švajcarska''.
Preporuke:
0
0
52 sreda, 11 mart 2009 19:30
Slavomir
Drugarice Radojka,

Za vašu informaciju, drugi svetski rat je davno završen i nemate razloga za strah od fašizma. Rusi su pobedili. Doduše bilo je tu nekog učešća i Amerikanaca, Francuza, Engleza, dobrih Srba (nećemo spominjati novopečene prvoborce koje smo nekada zvali koljačima, četnicima, decoubicama itd), i nekoliko Rusina.

A sada za moju informaciju, molim vas nabrojte neki primer nesebične, bratske i uzvišene pomoći koju je iko ikada dobio od Rusije. Najsvežiji primer koga se sećam je bilo obećanje da će ne znam koji tamo ruski bratski grad izgradiiti bratskom Novom Sadu most za 100 dana. Most koji su NATO horde varvarski bombardovale u pokušaju da spreče pokrete Miloševićeve nepobedive vojske koja je samo htela da oslobodi nekakva ognjišta i ništa više.

Malo stariji primer ruske pomoći pod nazivom Holodomor (na iskvarenom ruskom tj. na ukrajinskom: Golodomor, na još pokvarenijem enґleskom: death by starvation) se dogodio 1932–1933 kada su ruske vlasti "pomogle" Ukrajinskoj SSR. Pročijtae malo o teme pre pononovljenih hvalospeva "Zvezdi na Istoku". Pogledajte i koju fotografiju...

Sada ponovo za vašu informaciju: Galičani se smatraju za "najokorelije" Rusine koji su poslednji prihvatili promenu imena sa Rusin na Ukrajinac, a Stepan Bandera je bio Rusin, rođen u Austrougarskoj. Šta ćete, svako ima svog Mihajlovića, Nedića, Ljotića, Dangića... Jedino što Rusini osuđuju svoje zlikovce, a vi svojima dajete penzije.

Hvala na informaciji da je klasični ukrajinski jezik zasnovan na poltavsko-ruskom dijalektu, a za vašu informaciju, moram vam reći da je klasičan srpski ("jezik svinjara i govedara" kako je to poetski izrekao još jedan rusofil) zasnovan na hercegovačko-hrvatskom dijalektu. Tek da znate.
Preporuke:
0
0
53 sreda, 11 mart 2009 19:31
Slavomir
Kada smo kod jezika i asimilacije, imao sam prilike da sretnem momke i devojke iz Odese koji se izjašnjavaju kao Ukrajinci ali ne znaju ukrajinski. Na ulicama Kijeva (gde sam takođe bio) mladi govore ruski. Kažu da je to moda, a ko pokuša da govori svojim materinjim jezikom, tome se rugaju...Kada vlada Ukrajine odluči da u škole uvede ukrajinski kao nastavni jezik, da štampa udžbenike na ukrajinskom, onda se Rusi osećaju "ugroženi". Proces rusifikacije se odvija na svim frontovima uključujući ulicu. Koliko intelektualaca u Srbiji zna da "veliki ruski pisac Lav Tolstoj" nije uopšte Rus? Znate li da Kijevska Rus nije bila Kijevska Rusija koju su izmislili upravo ruski istoričari a vi pogodite zašto? Da li znate drugarice Radojka da se u Poljskoj koja nije bila u SSSR-u, do petog osnovne nastava odvijala na materinjem jeziku a od petog isključivo na ruskom uz ruske udžbenike? Proces rusifikacije i ruske dominacije najpre u svim slovenskim zemljama je bio najizraženiji za vreme SSSR-a, a posledica je da se Rusi još ne mire sa činjenicom daje to prošlost. Ako su Rusi toliko veliki i "slatki" zašto Poljska, Češka, Slovačka, Mađarska, Bugarska, Rumunija, Litvanija, Latvija, Belorus, Ukrajina nisu sa njima? Zašto im se Srbija ne pridruži kako je to lešo nameravao vojvoda Haški? Zašto se u Srbiji po školama najviše uči engleski jezik? Zašto naši političari i ko god je mogao nisu od rata (takozvane "vojne vežbe") sklanjali decu u Rusiju nego na Zapad? Dobro, ima jedan izuzetak koji je ne samo sina nego i suprugu, inače uglednog člana Ruske još uglednije Akademije nauka, sklonio u Rusiju sa parama od privrednog preporoda Srbije, ali taj nije vredan pomena. Lake mu bile ljuske od oraha.

Na kraju, Rusinima neće biti prvi put da ratuju jedni protiv drugih. To se već događalo na Galiciji, na Zakarpatju. Jedino mi je žao što ih među drugima, "dobronamerno" u to guraju i sami Rusini.
Preporuke:
0
0
54 četvrtak, 12 mart 2009 01:15
Radojka Tmušić Stepanov
Čittaocima ovog sajta dugujem jedno objašnjenje. Moj komentar od 11.3.2009. postavljen u 07 30 časova je preuzet iz izjave koju je u filmu o Rusinima dao docent Istorijskog fakulteta Južnog federalnog Univerziteta u Rostovu na Donu, direktor Centra ukrajinistike Južnog Federalnog Univerzitet Eduard Anatoljjevič Popov. Film sam dobila kao učesnik Međunarodne Knferencije održane u Rostovu na Donu 19.12.2008. godine, pod nazivom '' Genocid i kulturni etnocid Rusina Karpatske Rusije (kraja XIX do početka XXI veka)''. Film se može pogledati na internetu, ako na ''Jutube'' ukucate GENOCID RUSINA PODKARPATJA.
Preporuke:
0
0
55 četvrtak, 12 mart 2009 01:24
Radojka Tmušić Stepanov
Što se tiče Nikole (Mikole, Slavomira), nešto ne mogu da se setim da smo se nekada družili, pa da može tako prisno da me oslovljava. Ovo ''drugarice'' mi se ipak dopalo zbog toga što je to dokaz da sam uspela da navedem Nikolu (Mikolu, Slavomira) da pokaže svoje ''novo carevo odelo''. Komentar kojim se obratio javno i jasno deklarisanom slavjanofilu i rusofilu, je više vrisak nego komentar, vrisak zaslepljene mržnje prema svemu onome što nije on! No to je stvar obrazovanja i domaćeg vaspitanja. Učestvovala sam u ovoj polemici da tekstu gospodina Petrovića dodam po nešto i da razmenim svoja znanja sa ozbiljnim svetom, a ozbiljan svet vidi da je na svetskoj političkoj sceni u toku revizija rezultata drugog svetskog rata. Upravo danas je jedan ''političar'' jedne nekad velike države, pogazio odluku velikog Šarla de Gola, vođe Pokreta otpora u Francuskoj. Nikola Sarkozi (Šarkazi) vratio je Francusku u vojni deo NATO pakta. Šarl de Gol je izašao iz vojnog dela NATO pakta zbog preteranog mešanja i uticaja Amerike u paktu. Setimo se gde su našli utočište mnogi ratni zločinci Drugog svetskog rata - u Americi! Kako su tamo stigli? - preko Vatikana. Bojim se da datum povratka Francuske pod komandu Amerike neće ostati bez negativnih posledica na mir u svetu.
Preporuke:
0
0
56 četvrtak, 12 mart 2009 01:41
Radojka Tmušić Stepanov
Nikola (Mikola; Slavomire); vredan si, radiš za trojicu, jedino te ''ubija'' tvoje poznavanje istorije, koje ne prelazi okvire žute štampe i ''samizdata'' ukrajinskih akademika iz Srbije. Nemam nameru da ti pišem o zajedničkoj istoriji Rusa i Srba, jer si ti u svom šancu, kao mobilni bez dometa. Ko to stvarno želi da zna, ima gde da pročita, ima od koga da čuje, samo za to treba mnogo, mnogo vremena i urođen jak ''hard disk'' i to takav da može da se proširuje. Moja knjiga na tu temu izlazi iz štampe, nadam se do sajma knjiga, u oktobru mesecu, ... pa ako te baš interesuje....
Imaš jojš jedan problem: glumiš da si hladnokrvni polemičar, ali se u stvari lako''pališ'' i onda ''u cugu'' izdeklamuješ instalirani program pa se ''zapucaš'', kao što si u komentaru u sredu 11 marta 2009 18:31. Kod ovakvog ''zapucavanja'' ni restartovanje ni reinstaliranje ne pomaže, pa se ne zanosim mišlju ni da pokušam takvo što. Pozdravljam pojedine učesnike ove diskusije, a Rusinima Podkarpatske oblasti želim da istraju u svojoj borbi i da se izbore za svoju autonomiju.
Preporuke:
0
0
57 četvrtak, 12 mart 2009 08:02
Mikola
Mi koji radimo, moramo i na posao. Dok budem penzioner, ako doživim, onda ću ažurnije da polemišem. Ako stignem, poslepodne, uveče, izneću Vam neke podatke koji će ovoj diskusiji dati smisao i to iz literature lidera svetskog pokreta Rusina, Pavla Roberta Magočija. Pa i on nije mogao, kao istoričar, da ne uvaži neke činjenice. Da ne mislite da čitam samo jednu vrstu literature. Zanimljivo je da ne možete da prihvatite da je Slavomir treći čovek. Na ovome sajtu, ozbiljni diskutanti koji vladaju problematikom baš nisu oduševljeni podrškom Vašom ili Petrovićevom separatnim procesima na Ukrajini. Napominjem, politiku Dimitrija Sidora, pravoslavnog sveštenika iz Užgoroda koji uvlači narod u bratobulačke nemire, ovde u Srbiji ne podržava ni Nacionalni savet Rusina, ni Savez Rusina Ukrajinaca Srbije , ni Ruska matka. Nijedna od zvaničnih organizacija Rusina u Srbiji. Razmislite o tome. Vaši informatori sa kojima ste bili u Rostovu su ekstremisti. I ta podrška separatnim procesima na Ukrajini nije na čast onima koji to rade. Barem bi mi, tu u Srbiji trebali da budemo siti toga. I odgovorni. A to što otvoreno pišete da ste ukrajinofob, to je posebna priča. Može li se voleti ono što je lepo kod Rusa, a da se ne mrzi ukrajinsko? Mrzi se obično ono što se ne poznaje.
Preporuke:
0
0
58 četvrtak, 12 mart 2009 18:31
Slavomir
Radojka,

Iz tolikog tvog rusofilstva prosto izbija činjenica da si vaspitavana u duhu dobre sovjetske literature i mirisa bele ljubičice. Zato sam te oslovio sa "drugarice". Ali nažalost tu si se zaustavila, a svet je nastavio da se kreće. Kažem, mogu da poverujem da si rusofil, ali molim te nemoj se izjašnjavati kao slavenofil. Ne postoji (ako je ti nisi upravo izmislila) selektivna slavenofilija. Kako možeš reći da si slavenofil a huškaš Rusine na Zakarpatju da ratuju protiv Rusina koji se zovu Ukrajinci? Kako možeš pordžavati "nezavisnost" zakarpatskih Rusina a negirati pravo na oslobođenje Ukrajine od rusifikacije?
Uostalom taj stav ti nije originalan. Gospodin Paul (a ponekad Robert) Magoči, polu-Rusin koji ne zna rusinski, već odavno radi na tome i kažu da je dobro plaćen. Razbijanje jedne države je težak i rizičan posao. Mogla bi u njegov tim (ako već nisi) pošto je i on selektivni slavenofil, tj. rusinofil koji mrzi Rusine što se zovu Ukrajinci, pa zajedno tražite deo Poljske, Ukrajine, Slovačke, Mađarske, Rumunije (deo Srbije zadržite, hvala ne treba) i formirajte Veliku Rusiniju ili Malu Rusiju, zovite je kako vam drago.
Preporuke:
0
0
59 četvrtak, 12 mart 2009 18:32
Slavomir
Pobrkala si lončiće: ja se zaista zovem Slavomir. Kada se "ohladiš" i analiziraš, videćeš da Mikola i ja imamo drugačije pristupe. Za njega su Rusini deo ukrajinskog naroda, a za mene su Ukrajinci deo rusinskig naroda. Nemaju Rusini od koga da traže priznanje da postoje. To je apsurdno. Kao kada bi Srbi tražili od Crnogoraca potvrdu o postojanju.

Suštinu problema je veoma dobro uočio (citiram autora članka) "Petar Gecko, premijer ugžorodske oblasti: “Ne radi se o rusinskom narodu, nego o ‘cevima’. Zakarpatje donosi Ukrajini jednu četvrtinu ukupnog državnog budžeta. Lavovski deo gasovoda prema Evropi prolazi baš kroz zakarpatsku oblast. Naš koeficijent tranzitnosti je tri puta veći od pribaltičkog, a dva puta od ostalih susednih zemalja.”

Drugi deo problema je podudaranje interesa moćnika: SAD koristeći sve raspoložime mogućnosti rade na destabilizaciji Evrope kao konkurenta na svetskom tržištu, a Rusija koja se još ponaša kao SSSR, nastoji da održi svoj uticaj u Ukrajini i spreči njenu intergraciju u NATO gde su SAD vodeći igrač.

Još uvek su Rusija i Amerika kao mlinski kamenovi koji melju sve što se nađe između. Rusini su tu samo zrno. Zar nije simptomatično iznenadno interesovanje i podrška koja stiže Rusinima na Zakarpatju iz Rusije? Građanski rat u Ukrajini bi je sigurno udaljio od Evrope, možda bi čak uvukao u sebe i neku od Euro zemalja i otuda podrška i iz SAD.

Na Rusinima Zakarpatja je da odluče hoće li u zajedništvo sa ostalim Rusinima ili u izolaciju, a na dobronamernim posmatračima je da im ukažu na bolje rešenje.

Tvoj stav Radojka nije dobronameran.
Preporuke:
0
0
60 četvrtak, 12 mart 2009 19:05
Dragan Petrović
Poštovane dame i gospodo, zaista se zahvaljujem na izuzetno velikoj pažnji koju je kod Vas izazvao objavljeni rad i njegova tematika i na vremenu i trudu koji ste svojim komentarima ukazali. Zaključujem da je ovo veoma interesantna tema i da u buduće zaslužuje dosta pažnje. Čini mi se da u zadnjih par dana, dolazi do možda malog "pregrevanja atmosfere" tako da ne bi bilo dobro verovatno prelaziti u nešto što je ispod međusobnog uvažavanja sagovornika, pa je možda i trenutak da se stavi tačka, na ovu razmenu mišljenja bar kad je u pitanju ovaj tekst i da se nastavi sa nekim drugim tekstovima i mišljenjima, uključujući i druga sredstva informisanja, poštujući različito mišljenje i pravo na dijalog. Lično ne bih ulazio u polemiku sa cenjenim gospodinom Slavomirom i sa g. Mikolom, pošto oni imaju svoje stavove koje respektujem kao takve. U diskusiji i razmeni mišljenja pored međusobnog uvažavanja potrebno je i neko predznanje predmeta, što sigurno pomenutoj gospodi u jednom delu ne manjka. Ipak, trebalo bi mi dosta prostora da objasnim g. Slavomiru da će teško iko u savremenoj nauci prihvatiti da Kijevska Rusija nije bila ono što jeste već Rusinska država, i da su svi Ukrajinci nastali od Rusina. Takođe je neverovatna tvrdnja da istočnohercegovačka varijanta hercegovačkog jezika koja je uzeta za osnovu srpskog književnog jezika je "hercegovačko-hrvatsk dijalekt". Uzgred u istočnoj Hercegovini, u opštinama Trebinje, Bileća, Gacko, Ljubinje i dr, kao i u zapadnoj Crnoj Gori odakle je zajedno ovaj dijalekat, ne živi kao autohton verovatno ni jedan Hrvat katolik, i ova tvrdnja je toliko fantastična da se nije čula kao hipoteza nikada. Naravno da ovo pripisujem isključivo neobaveštenosti g. Slavomira, a ne njegovoj lošoj nameri.G. Mikola bi trebalo razlikovati, nijanse, pa moju, uslovno rečeno kritiku stava ukrajin. vlasti o nepriznavanju prava na identitet Rusina što nije slučaj ni sa jednom drugom zemljom u okruženju, ne izjednačavati sa podsticajem na separatizam.Još jednom svima Vam hvala i sve najbolje.
Preporuke:
0
0
61 četvrtak, 12 mart 2009 20:42
Slavomir
Gospodine Petroviću

Hvala što ste prekinuli diskusiju oko članka koji je verovatno zbog kratkoće prostora ostao nedorečen i zbog toga postao provokativan. Verujem da vam to nije bila namera i da ćete o rusinskom pitanju još pisati poštujući naučnu objektivnost što u ovoj polemici namerno nije bila moja jača strana. Tako sam imao "umetničku" slobodu da malo "bockam" sa hercegovačko-hrvatskim dijalektom i slikovitije se izražavam. Na kraju to je samo članak u novinama a ne prilog kakvom simpozijumu.

Ali ukoliko ste zainteresovani za detalje oko mog stava (uslovno rečeno "mog") oko Kijevske Rusi i Rusina u njoj, možemo nastaviti privatnu prepisku preko e-mejla. Imam obilje literature na kojoj sam izgradio svoj stav, a verujem da i vi takođe imate dobru pisanu osnovu, pa možemo nastaviti u obostranom interesu. Adresa mi je: Ova adresa el.pošte zaštićena je od spam napada, treba omogućiti JavaSkript da biste je videli

Ukoliko niste zainteresovani, srdačno vas pozdravljam. Bilo mi je zadovoljstvo, a naročito polemisati sa gospođom Radojkom Tmušić Stepanov.
Preporuke:
0
0
62 četvrtak, 12 mart 2009 21:54
M. Hornjak
Sugestija gosp. D. Petrovića da se rasprava o ovome nastavi u nekim drugim sredstvima informisanja neće biti prihvaćena u Ruskom slovu, časopisu Švetlosc, TV i Radiju na rusinskom, jer tamo monopol na sve što se objavljuje imaju Mikola i njegovi istomišljenici. Možemo mi pisati istinu i pišemo rusinskim sajtovima od Australije, preko Rusije, Ukrajine, Slovačke, Madjarske, Poljske, Kanade, SAD itd. /ima ih u svetu danas oko 250!/, možemo da se obraćamo na Human Rights Watch, ECMI, UNPO, FUEN, OEBS, OUN, itd., možemo mi i ja pišem i objave to što napišem na SEEMO /IPI/ i u dvojezičnim časopisima u Kanadi, mogu da šaljem i objave mi komentare na članke u POLITICI, DNEVNIKU, sajtu B92, evo i na NSPM, ali neće u Ruskom slovu, jer to tamo ne prolazi ni kad se radi o dezinformaciji, cenzurisanju čak i stavova prof. dr P.R. Magočija na koga se poziva gosp. Mikola i radu Ruske matke i Nacionalnog saveta. Tamo prolazi samo jedna istina - ona koju propovedaju oni u čije se ime ovde javio i dobro je što se javio gosp. Mikola, e neka nas ova javnost zna! U stranim agencijskim izveštajima i sredstvima informisanja, u savremenoj naučnoj literaturi na engleskom i dr. jezicima,u radovima slavističkih centara u SAD,Slovačkoj, Poljskoj, Madjarskoj, Švedskoj, Japanu,itd., u zvaničnim dokumentima Američkog State Departmenta i organa zemalja u kojima žive rusini, OEBS, štampi američkih-kanadskih rusina nalazimo informacije zasnovane na istini. Nažalost, one nisu dostupne prosečnom rusinskom čitaocu kome na raspolaganju stoji samo Ruske slovo, TV i radio na rusinskom. Ne radi se ovde o tme da li neko podržava "pravoslavnog sveštenika D.Sidora" koji evo tvrdi Mkola provocira neki rat, već o tome da li rusinska zajednica tamo ima sve što ovde ima gosp. Mikola i njegovi istomišljenici. Za razliku od njega, ako dobiju to što im po svemu pripada, oni će prihvatiti da žive u miru sa narodom sa kojim dele sudbinu. Dosta ovde, hajde da mi nastavimo u Ruskom slovu, imate tamo moju adresu
Preporuke:
0
0
63 četvrtak, 12 mart 2009 23:46
Mikola
Pouzdano znam da Rusini u Zakarpatskoj oblasti imaju 146 razreda gde se uči rusinski jezik, (izvor novine Ruske slovo, kao što su i stavovi rusinskih organizacija prema dešavanjima u Ukrajini pročitani u RS) imaju svoju novinu, a emisije na TV će imati čim se dogovore oko toga ko će da ih pravi. Razgovarao sam svojevremeno sa ljudima iz TV u Užgorodu i odgovor je bio upravo takav – kada se dogovore ko će da ih pravi! Možda se u međuvremenu nešto i promenilo. Smatram da Rusini koji ne prihvataju ukrajinski identitet treba da imaju regionalni identitet unutar ukrajinskog. Istorijski je to opravdano, u praksi realno. A praviti posebnu naciju od 16000 Rusina u Srbiji, 3000 u Hrvatskoj, 10.000 u Slovačkoj, vrlo malo u Mađarskoj...u Poljskoj nešto više, u Ukrajini ne više od 10.000 koji se tako izjašnjavaju, ali ukupno ih se ne može skupiti ni 100.000, sa 4 varijante jezika, sa velikim stepenom asimilacije je nerealno. To se moglo uraditi u Austrougarskoj kada je bilo oko 700.000 Rusina. Ali, država koja danas daje «velika prava Rusinima» je uspela da ih za sto godina planski asimiluje do par hiljada. A i to malo Rusina u Mađarskoj ne zna jezik.
Da rezimiram: najveći broj Rusina, njih oko 5 miliona, mislim na one Rusine koji su do pre sto godina sebe tako nazivali, danas su Ukrajinci. Žive uglavnom na Galiciji, Zakarpatju i Bukovini, znači na terenima koji nikada nisu bili pod carskom Rusijom. Ove druge Rusine razdelile su i izdrobile državne granice. Rusini Vojvodine su zanimljiv relikt koji svedoči o jednom istorijskom procesu. A to što su se oni istorijski uspravili i stvorili i očuvali svoju nacionalnu svest, bez obzira u kom obliku, što su stvorili institucije i školstvo, treba prvo da se zahvali sjajnim umovima kakve su imali, kao što je Kosteljnik, vladika Njaradi koji je kupio prvu štampariju, Mudri, Bindas...,
Preporuke:
0
0
64 četvrtak, 12 mart 2009 23:49
Mikola
...,specifičnosti svoje vere koja je imala distancu prema mađarskom katolicizmu i prema srpskom pravoslalju, pa ih i jedni i drugi nisu usisali u sebe i svakako dobronamernosti srpskog naroda sa kojim žive, eto već 260 godina. Sačuvajmo te dobre odnose i dalje. Ništa lepše od rusinskih bobaljki i kapušnjika (nacionalna jela) i srpskog pečenja na slavama (ako nije posna). Pa da zajedno zapevamo, malo srpski, malo rusinski, a bez ukrajinske pesme, šteta je da to prođe jer je najživlja i izuizetno lepa. Bandura, ukrajinsi nacionalni instrument ima 52 žice (ima ih i sa manje). To samo govori o osećajnosti ukrajinske duše kojoj je potrebno mnogo finesda,žica da je izraze.
Preporuke:
0
0
65 petak, 13 mart 2009 01:04
RADOJKA TMUŠIĆ STEPANOV
Sve je došlo na svoje mesto!
Uspela sam u tome da se i Slavomir pokaže u ''carevom odelu'' iz koga u istom stilu šalje patetičnu poruku:
''Tvoj stav Radojka nije dobronameran.''
Da! U pravu ste gospodine Nikola, Mikola i Slavomire!
Moj stav nije dobronameran; ali samo prema takvima, kao što ste vi! To vam otvoreno kažem! Nije dobronameran, jer su vaše namere nedobronamerne. Ja se sa takvim ''likovima'' ne raspravljam iz zabave, niti ih iz dosade ''bockam'' izmišljenim jezičkim teorijama i namontiranim istorijskim doktrinama. Ja nisam za jalove ''tolerantne'' rasprave, dok nam rastaču imovinu i brišu nacionalno pamćenje. Ja se protiv takvih kao što ste vi, borim na svaki način i ne krijem se iza izmišljenih imena, ili pseudonima, nego svoje reči potpisujem kao što ljudi i rade. Punim imenom i prezimenom.
Radojka Tmušić Stepanov
Profesor ruskog jezika gimnazije u Vrbasu.
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner